Hybryda nie tylko w motoryzacji ale również a aplikacjach mobilnych   Leave a comment

Przegląd platform mobilnych opartych o JS zwanych także technologią Hybrid Mobile

Źródło: http://www.infoworld.com/d/application-development/review-3-phonegap-toolkits-tame-mobile-app-development-228814?page=0,4

Do niedawna głównymi językami do tworzenia aplikacji mobilnych były Java i Objective-C – jest to tak zwane podejście natywne. Próby wyświetlania HTML we wbudowanej przeglądarce urządzań mobilnych nie sprawdziły się z uwagi na niską wydajność procesorów urządzeń. Mimo tego powstawały a teraz coraz częściej powstają aplikacje które traktują okno przeglądarki jako kontener do wizualizacji HTML/CSS wzbogaconego o JS. Z uwagi na to, że jako silniki stosuje się WebKit – w tych przeglądarkach w sposób naturalny można wykorzystać możliwości HTML 5. Dało to możliwość skorzystania do tworzenia na urządzeniach z powszechnie stosowanego w przeglądarkach języka JS (zwykle uruchamianego po stronie klienta). Dzięki temu programiści aplikacji internetowych potrafią wykorzystać swoją wiedzę z zakresu JS do tworzenia aplikacji mobilnych.

Powstały narzędzia do tworzenia takich aplikacji – korzystają one z usług webowych w chmurze dzięki którym można tworzyć skrośne (wieloplatformowe) aplikacje gotowe do dystrybucji do użytkownika końcowego. Narzędzia te zbierają razem technologie potrzebne do kompilacji kodu HTML/JS do kodu binarnego i udostępniają je w postaci zintegrowanego pakietu (w zasadzie można samemu to zrobić – np. projekt Cordova (http://cordova.apache.org/) zmusza do tworzenia tego na piechotę w linii poleceń). Warto też rozważyć inny aspekt aplikacji mobilnych testowanie – testowanie odbywa się poprzez wbudowane w przeglądarki rozszerzenia np. Safari tzw. symulatory lub w przypadku FireFox (FireBug), Chorme też ma swoje narzędzie do testowania. Do przeprowadzenia testów mogą też posłużyć debuggery zewnętrzne np. Xcode.

Liderem jest projekt komercyjny Phonegap, gonią go AppGyver i Icenium (Telerik).

  • PhoneGap należy do Adobe, wersja otwarta na licencji ASF nosi nazwę Cordova. Działanie polega na stworzeniu aplikacji w HTML przy pomocy AJAX (być może do tego wykorzystać różnorodne frameworki w JS) i korzysta w WS po stronie serwerowej. Po napisaniu aplikacji chmura obliczeniowe Adobe przekształca ją w aplikację natywną na różne platformy mobilne. Za tę usługę deweloper płaci miesięczną subskrypcję. Dodatkowe komplikacje związane są z wymogiem posiadania przez dewelopera certyfikatów do podpisywania kodu (są płatne, chociaż polski urząd certyfikacyjny Certum wystawia taki certyfikat typu open-source za darmo).
  • Podobnie działa AppGyver
  • Inne podejście prezentuje Telerik. Jego narzędzie Icenium IDE napisane w HTML/JS działa w przeglądarce. Niestety jest to tylko owijka, Telerik korzysta z Apache Cordova a do generowania używa swojej chmury (Telerik Cloud). Ciekawe jest to że ma dwie wersje IDE: Mist (przeglądarka) i Graphite (Windows). Istnieje również narzędzie trzecie ION. Jako framework stosuje się Kendo UI i Jquery Mobile.

Zostało jeszcze mi omówić Titanium  (firmy Appcelerator)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: