Chmury się gromadzą   Leave a comment

MCCarthy już w 1960 latach przewidywał, że kiedyś przetwarzanie danych będzie zorganizowane na wzór sieci usług publicznych jak elektryczność czy wodociągi. Kolejny wizjoner, Ian Foster przewidywał w latach 90 udostępnianie mocy obliczeniowej użytkownikom końcowym (konsumentom) na żądanie. Obie te wizje znalazły swoje spełnienie w świecie rozwiązań technologicznych związanych z CC.

Za źródłem oto typowy model strukturalny CC (kształtowanie koszty na bazie “pay as you go”)

demystifying01_aug2k10

Oto typy chmur

demystifying02_aug2k10

  • publiczne – chmura zewnętrzna, utrzymywana i dostarczana przez niezależnego dostawcę. Najczęstszy i najstarszy sposób to EMAIL.
  • prywatne – chmura wewnątrz organizacji, doskonała dla dużych firm mających znaczne zasoby IT, które chce teraz istniejącą infrastrukturę IT lepiej i efektywniej wykorzystać , zapewnia maksymalną kontrolę nad infrastrukturą i zasobami informacyjnymi, bezpieczeństwem.
  • hybryda – dwa w jednym, z punktu widzenia użytkownika jednolita infrastruktura IT, bazująca na standardowych technologiach dzięki czemu umożliwiająca przenoszenie aplikacji i danych w miarę zwiększania obciążenia z jednej chmury do drugiej

Zalety takiego przetwarzania:

  • skalowalność mocy (prawie natychmiastowa)
  • niskie koszty utrzymania infrastruktury (współdzielone przez wielu konsumentów)
  • lepsze wykorzystanie zasobów i mocy obliczeniowych CPD (oraz infrastruktury sieciowej)

Typy usług CC:

  • SaaS – najbardziej popularna i powszechna, udostępnia oprogramowanie jako usługę poprzez chmurę. Najstarsza usługa to poczta, inne to ERP, CRM, obieg dokumentów, przepływ procesów.
  • IaaS – udostępnienie infrastruktury IT wraz z zasobami i aplikacjami do własnego zarządzania poprzez obrazy prekonfigurowalnych maszyn wirtualnych. Przykład EC2 i S3 firmy Amazon
  • PaaS – zestaw oprogramowania oraz narzędzi deweloperskich do tworzenia aplikacji uruchamianych w chmurze. Obejmują cały proces życia oprogramowani. Przykłady takich platform to Force.com (Salesforce) oraz Azure (MS).
Advertisements

Posted 27 Sierpień 2010 by marekwmsdn in Bez kategorii

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: